Turun Rotaryklubin Suomella Eteenpäin -pilottiprojekti, eli ystävien kesken SE, on noin puolivälissä. Jokaiselle mentoroitavalle on määritelty kaksi tavoitetta (puhekielen vahvistuminen sekä kotoutumista vahvistava, henkilökohtainen tavoite), joita mentoriparit edistävät täydellä teholla. Suomella Eteenpäin -projekti toimii kuten kuka tahansa kanssaihminen, joka huomaa voivansa auttaa uuteen kulttuuriin sopeutuvaa: Me otamme mukaan.

SE-projektin mentoreita ja mentoroitavia vierailulla Turun pääkirjastossa. (Kuva: Juha Hämäläinen)

Pilottiprojektissa on mentoroitavana kuusi naista ja yksi mies. Heidän kansalaisuutensa jakaantuvat näin: 2 Venäjältä, 1 Latviasta, 1 Sri Lankasta, 1 Nigeriasta, 1 Keniasta, 1 Kolumbiasta. Eli edustettuna on yhteensä neljä maanosaa. Osallistujien koulutustaso jakaantuu seuraavasti: 2 keskiasteen tutkintoa, 4 maisterin tutkintoa (joista 1 tällä hetkellä väitöskirjatutkija), 1 tohtori.

Tällä hetkellä mentorit ja mentoroitavat käyvät läpi tavoitteena olevaa noin yhdeksää mentoritapaamista. Suurimmalla osalla tapaamisia on ehtinyt kertyä tähän mennessä kolmesta neljään. Ennen kunnon kevätkelejä suosituinta on ollut tavata kahvilassa ja keskustella keskimäärin kahden tunnin ajan. Tapaamisia on järjestetty myös kodissa tai museossa. Koska projektissa jokaiselle mentoroitavalle on määritelty myös toinen tavoite puhekielen harjaantumisen lisäksi, tapaamiset ovat pitkälti tukeneet niitä. On esimerkiksi hiottu CV:tä, oman tutkimusaiheen esittämistä suomeksi ja keskusteltu Suomen historiasta ja yrityselämästä. Mentori on päässyt pohtimaan, miten rohkaista luontaisesti ujoa ihmistä ottamaan kontaktia meihin ”alkuasukkaisiin”. Mentori on myös pyytänyt tapaamiseen ulkopuolisen asiantuntijan, kun oma osaaminen on toiselta alalta.

Maaliskuussa projektilaiset kokoontuivat yhteen Turun pääkirjastoon. Saimme kuulla selkokielisen esittelyn kirjaston toiminnasta ja palveluista. Samalla myös sekoitimme mentoripareja, jotta mentoroitavat pääsivät juttelemaan ajan kanssa aivan uuden ihmisen kanssa.

Taustalla on samaan aikaan järjestetty tapaamisia sekä mentoreiden että projektitiimin kesken. Huolellinen ja perinpohjainen projektinhallinta tuntuu käytännön toiminnassa siten, että kaikkeen on osattu varautua ennalta, eikä ikäviä yllätyksiä ole ollut. Haasteita toki on, esimerkiksi kalentereiden yhteensovittaminen, tai erilaiset kulttuuriset käsitykset. Kaikki ne ovat sellaisia, jotka ratkeavat keskustelemalla.

Samaan aikaan viesti SE-projektista on kiirinyt, ja rotaryt läheltä ja kaukaa ovat olleet hyvin kiinnostuneita. Projektin ansiosta moni on herännyt miettimään, miksi todistukset suomen kielen opiskelusta eivät käytännössä avaa tietä työmarkkinoille? Tässä projektissa me teemme näkyväksi ja raivaamme hyvin konkreettisesti sellaisia näkymättömiä esteitä mentoroitavien tieltä, jotka johtuvat pitkälti meistä suomalaisista: Jos emme ota mukaan, miten kukaan voisi menestyä?

Maaliskuun lopulla Suomella Eteenpäin sai iloisia uutisia piiristipendin myöntämisestä pilottiprojektin päättötilaisuutta varten. Projekti on mukana Toivon piirikonferenssi 2024:n Rotakids-radalla, ja epäilemättä SE on monen huulilla konferenssin aikana. Tästä on hyvä jatkaa!

Ota yhteyttä:
suomella.eteenpain@gmail.com