Vem är vi

Åbo Rotaryklubb – en pigg nittioåring!

Turun Rotaryklubi – Åbo Rotaryklubb grundades 1929. Det betyder att vi har funnits redan i 90 år och att vårt 100 års jubileum närmar sig. Vår fadderklubb, Helsingin Rotaryklubi – Helsingfors Rotaryklubb, är den äldsta rotaryklubben i Finland och vi själva kommer på andra plats . Vi fungerar som fadderklubb för flera klubbar i Finland och för en i Estland. Vi hör till distrikt 1410 och är den näststörsta klubben där. Vi är en tvåspråkig klubb (finska–svenska) och har ca 85 medlemmar, av båda könen.

Ungdomsutbyte och utbildning av unga ledare

Ungdomsutbytet är ett av Rotarys mest kända program. Det är tryggt att sända en elev utomlands via rotary. Åbo Rotaryklubb har lång tradition när det gäller utbyte. Varje år skickar vi två till tre elever att tillbringa ett skolår utomlands och bekanta sig med främmande kulturer. På motsvarande sätt mottar vi utländska elever som i sin tur går i skola i Åbo och bor hos två till tre olika familjer under skolåret. Under årens lopp har vi kunnat erbjuda många ungdomar möjlighet att bekanta sig med främmande kulturer. Det finns inget bättre sätt att främja freden på. Mer information om vår klubbs ungdomsutbytet hittar du på vår hemsida. Vi erbjuder också ledarskapsutbildning för ungdomar i form av RYLA (Rotary Youth Leadership Awards).

Välgörenhet och service

Rotary är känt för sitt välgörenhetsarbete. Kanske det mest kända och synligaste projektet är kampen mot polio, den s.k. PolioPlus kampanjen. Åbo Rotaryklubb är med i nätverket Östersjöutmaningen som kämpar för ett rent, gemensamt och produktivt hav. På lokalnivå understöder vi både ungdomar och åldringar. Dessutom samlar vi in pengar tillsammans med andra rotaryklubbar i Åbo för att skaffa konst till och därmed skapa trivsel i det nya barnsjukhuset i Åbo. Du kan läsa mer om vår klubbs serviceprojekt och insamling på vår webbplats.

Regelbundna mötestidpunkter och andra klubbevenemang

Grunden i Rotarys verksamhet är veckomötena där medlemmar ur olika yrkesgrupper träffas. Detta har ju varit Rotarys idé från första början. Under mötena äter vi lunch och i tur och ordning håller medlemmarna eller deras gäster föredrag om aktuella ämnen. En gång i månaden organiserar vi ett besök till något intressant företag eller något annat mål. Till dessa möten är också makarna välkomna.

Mer information och foton från våra veckomöten samt klubbens andra evenemang hittar du på vår Facebook sida, Instagram och LinkedIn.

Mötesuppgifter

Plats: