Turun Rotaryklubin pilottiprojekti Suomella Eteenpäin, eli ystävien kesken SE, pyörähti käyntiin tammikuussa 2024. Rotariverkostoja hyödyntävä palveluprojekti tukee sekä maahanmuuttajien suomen puhekielen harjaantumista että heidän omia tavoitteitaan yhteiskuntaamme integroitumisessa.

Ensimmäisessä tapaamisessa Rotarymentorit ja mentoroitavat tutustuivat toisiinsa ja suunnittelivat tulevaa: Mikä on meidän tavoitteemme? Miten voisimme yhdessä toimia, että se saavutettaisiin? Aika lensi kuin siivillä vilkkaan suomenkielisen puheensorinan ja iloisen naurun kiiriessä tummenevaan iltaan Aurajoen rannan kahvilassa. Viimeiset lähtivät vasta, kun kahvilaa suljettiin.

Kolmehenkisen projektitiimin jäsen Mari Schildt kertoo, että oli vaikuttava hetki kokea, miten teoria muuttuu konkretiaksi.
– Kaikkien palaveritapaamisten, Teamsien ja tietokoneen äärellä puurrettujen suunnittelutuntien jälkeen meillä on projektissa oikeita ihmisiä, joilla on todellinen tarve. On hienoa havaita, että me voimme auttaa. Se on mahdollista siksi, että meillä on asialle omistautuneita rotarimentoreita, Schildt sanoo.

Seitsemän mentoroitavaa maahanmuuttajaa edustavat kaikkiaan kuutta eri kulttuuria ja kansalaisuutta Euroopasta, Aasiasta, Afrikasta ja Etelä-Amerikasta. SE-projekti jatkuu mentorin ja mentoroitavan tapaamisilla, ja myös yhteistapaamisia järjestetään.

Yhteystiedot: suomella.eteenpain@gmail.com

Lue lisää: https://turunrotaryklubi.fi/sv/project/suomella-eteenpain