Purjeiden paraati

Purjeiden paraati (kuva: Olli Sulin)

Rotary & Friends on uusi tapahtumakonseptimme, jonka tarkoituksena on kutsua yhteen rotarit läheltä ja kaukaa, joko yksin tai perheen tai ystävien kanssa. Vuonna 2024 juhlimme Rotary Internationalin teemaa Magic of Rotary ja suuntaamme yhdessä Suomen suurimpaan yleisötapahtumaan, Tall Ships Racesiin, joka toteutuu vain neljän vuoden välein ja joka järjestetään Turussa kuudetta kertaa. Tapahtuma itsessään ympäri maailmaa saapuneine suurine purjelaivoineen on elämys, mutta me haluamme tarjota ystävillemme vielä jotakin ekstraa.

M/s Kökar

M/s Kökar (kuva: Zache/Wikipedia)

Tall Ships Racesin viimeisenä päivänä, sunnuntaina 21.7. on luvassa ehkä koko kilpailun hienoin hetki, kun suuret purjelaivat lähtevät Turun Aurajoesta ja nostavat purjeensa yhtenä paraatina Airistolla. ”Suunnitelmamme on yhteistyökumppanimme Finnferriesin kanssa viedä ystävämme merelle, keskelle tapahtumia yhteysalus m/s Kökarilla”, kertoo Turun Rotaryklubin Dan Wilén. ”Alueelle pääsee vain erityisluvalla, joten uskallan luvata, että osallistuminen on elämys.” Tarjolla on mukavia hetkiä hyvässä seurassa, kevyt lounas ja merellistä ohjelmaa. ”Kannattaa toimia nopeasti, jos haluaa mukaan”, Wilén vinkkaa.

”Haluamme aloittaa uuden rotaryvuoden 2024-2025 ilahduttamalla ystäviämme ja kutsumalla heidät mukaan nauttimaan kesästä ja purjeiden paraatista” sanoo klubin tuleva presidentti Ainokaisa Saarinen. ”Erityisen tervetulleita ovat rotarit perheineen ja ystävineen, mutta mukaan voi ilmoittautua myös, mikäli hyvän tekeminen ja ystävystyminen tulevana rotarina kiinnostaa.” Lue alta, mitä kiinnostavaa Rotarypiirin 1410 kuvernööri Aaro Söderlund kertoo purjelaivakilpailun taustasta:

Aaro Söderlund

Aaro Söderlund (kuva: Suomen Rotary)

Tall Ships Races TSR on kansainvälisen lontoolaisen Sail Training International -järjestön omistama tuotemerkki. STI:n visiona on edistää TSR-purjehdusten avulla yhteisymmärrystä kansojen ja kulttuurien välillä ympäri maailmaa tarjoamalla nuorille konkreettisia ’kädet köysissä’ -purjelaivakokemuksia, innostaen heitä elämään täyttä elämää. Monet TSR-aluksilla purjehtivista nuorista ovatkin kotimaissaan syrjäytymisuhan alla, ja saaneet paikan miehistöissä juuri siksi. Purjehduksilla heitä koulitaan hienovaraisesti takaisin sääntöihin ja sopimuksiin, luottamukseen ja yhteistyöhön perustuvaan yhteiskuntaan. Tämä on toimintaa, johon rotarit esimerkiksi Norjassa ovat jo aiemmin lähteneet mukaan. Suomessa erityisesti Maarianhaminan ja Nauvon rotarit ovat täysillä mukana paikallisten TSR-tilaisuuksien järjestämisessä. Piirimme muillekin rotareille on nyt avautunut mahdollisuus päästä seitsemän vuoden tauon jälkeen näkemään alukset tosi toimissa, kiitos Turku-Åbo-rotaryklubin.

Turun Parade of Sails on näyttävä tapahtuma, jossa noin 100 purjealusta suorittaa yhteislähdön rauhalliselle Cruising in Company CiC-taipaleelleen Airiston yli kohti Maarianhaminaa: ensimmäinen yöpyminen heille on aikataulutettu tosin jo Seilin ja Nauvon satamiin, toinen vietetään Houtskarin Näsbyn ja Ahvenanmaan Lappon satamissa, kolmas Föglössä ja neljäntenä päivänä klo 12:00 pitääkin olla jo Maarianhaminassa. Parade of Sails on unohtumaton kokemus – kaikki mukaan! Seuraavan kerran TSR saapuu Turkuun 2029, kun vietetään Turun kaupungin perustamisen 800-vuotisjuhlia.

Purjehdusterveisin Aaro Söderlund, DG 1410 & TSR-vastaava Paraisten kaupungissa / Seili, Nauvo, Näsby.

Katso lisää ja ilmoittaudu tapahtumasivulla. Huomaathan, että ilmoittautumiset ovat sitovia.

Pidätämme oikeudet muutoksiin. Tapahtuma toteutuu, mikäli osallistujia on riittävä määrä, ja saamme kaiken onnistumaan yhteistyökumppaniemme kanssa.