Hyvät Turun Rotaryklubin jäsenetOmenapuu

Jo toinen, tiedätte kyllä mikä, vuosi on takana. Eikä siitä enää sen enempää.

Rotaryvuosi 2020–2021 kääntyy kohti loppuaan. Pienen kesätauon jälkeen palaamme taas kokouksiimme elokuussa.

Olemme tänä vuonna, kaikesta huolimatta, päässeet kokoontumaan lähes joka viikko. Ainoastaan pari iltakokousta on jouduttu kokonaan peruuttamaan. Lähes koko syksyn saimme kokoontua fyysisesti. Ja kun fyysiset kokoontumiset hetkeksi päättyivät, kokoukset ovat onnistuneet etätapaamisina, mistä suuri kiitos IT-osastollemme. Jokainen tietää, että sähköisten palveluiden kanssa saattaa tulla ongelmia, niin meilläkin, mutta kokoukset on kuitenkin saatu pidettyä.

Jälleen kerran kokouksissa pidetyt esitelmät, joko omien jäsenten itse pitäminä tai jäsenten kutsumien vieraiden pitäminä, ovat olleet keskenään hyvin erilaisia ja samalla hyvin mielenkiintoisia. Näin klubisamme on aina ollut ja tähän pyrimme jatkossakin. Syksyllä saimme tehtyä pari vierailuakin, mm. Kurjenlinnaan ja Veritas-stadionille. Peruuntuneet iltakokoukset/vierailut pidetään ensi rotaryvuonna. Mukana on ainakin pari omien jäsentemme yrityksiin suuntautuvaa vierailua (Kelloliike Salonen ja Leipomo Rosten).

Te, jäsenemme, olette kiitettävästi osallistuneet klubin omien tilaisuuksien lisäksi myös erilaisiin piirin järjestämiin tilaisuuksiin, mm. piirikokoukseen ja PETS:iin.

Vaikeaa on välillä ollut ja siksi hallitus teki keväällä päätöksen siitä, että kevään jäsenmaksu jätettiin kokonaan perimättä. Myös vaihtokokous 22.6.2021 oli jäsenille maksuton.

Olemme toistaiseksi kokoontuneet Ravintola Suomalaisella Pohjalla. Jatkamme edelleen syksyllä siellä, mutta vanhan toimeksiannon ja ajatuksen pohjalta hallitus kartoittaa mm. mahdollisuuksia palata Hamburger Börsiin.

Klubimme yksi ylpeydenaiheista, nuorisovaihto, on sekin ollut tauolla. Kun toiminta jälleen lähtee käyntiin, nuorisovaihto-osastomme on valmiina. Saattaa olla, että seuranamme on ensi vuonna useampia vaihto-oppilaita. Mutta mikä sen mukavampaa.

Vaikka muuten juhlinta oli normaalia vähäisempää, saimme syksyllä onneksi pidettyä vaihtokokouksen illallisineen. Tämän vuoden vaihtokokous taas pidettiin viime viikolla Disne Oy:n tiloissa hieman tavanomaisesta poikkeavana, hieman vapaamuotoisempana. Pääasia kuitenkin, että pääsimme tapaamaan rotary-ystäviämme mukavissa ja juhlallisissa merkeissä. Ohjelma oli hieno ja ruoka hyvää. Hienoa kuulua Turun Rotaryklubiin. Näin ajatteli varmasti moni muukin, sillä tilaisuuteen osallistui yli 50 juhlijaa. Juhlan yhteydessä palkittiin jälleen ansioituneita jäseniä PHF-tunnustuksilla (Antti Aine, Kari Antila, Hely Lehtonen, Rainer Huopalahti, Mikko Ylivakeri). Juha Hämäläinen ja Pekka Kanervisto olivat estyneitä osallistumaan juhlaan, mutta he saavat oman PHF:nsä sopivan juhlallisen tilaisuuden tullen.

Tällä kertaa erityistä juhlan tuntua toivat kaksi uutta kunniajäsentämme, Mikael Relander ja Pekka Jousi. Pekka vastaanotti tilaisuudessa pienen muiston klubilta. Mikael saa omansa sopivassa juhlallisessa tilaisuudessa. Vielä kerran sydämelliset onnittelut uusille kunniajäsenille. Tilanteita, jolloin aktiivisia jäseniä kutsutaan kunniajäseniksi, ei tule eteen joka vuosi.

Kuluneen rotaryvuoden aikana klubimme päätti osallistua Rotarien tukemaan vesireppu 2020 -projektiin. Kyse on kestävän vedenkäytön Eduwater-kouluhankkeesta. Suomen ympäristökeskus on kehittänyt vesirepun, jonka avulla koululaiset voivat tutkia omia paikallisvesistöjään. Toiminta kouluissa alkaa ensi lukuvuonna, ja me käymme lahjoittamassa oman reppumme heti lukuvuoden alussa Luolavuoren koululle.

Samaan teemaan liittyen muutamia klubimme jäseniä on mukana valtakunnallisessa, viranomaisten ja kansalaisten yhteistyöllä toteutettavassa sinileväseurantaprojektissa. Mukana olevat kirjaavat Järvi-meriwiki-verkkopalveluun sinilevähavaintonsa viikottain.

Vuoden aikana olemme ehtineet järjestää muutaman perinteisen hyväntekeväisyysarvonnan. Niistä kertyneet varat käytetään osana em. Vesireppuprojektia. Syntymäpäiväadressien tilalle muutamia vuosia sitten otettu tapa tehdä vastaavalla summalla lahjoitus johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen, käytetään samaan kohteeseen.

Ensi vuodelle on valittu uusi hallitus, joka varsinaisesti aloittaa toimintansa rotaryvuoden vaihtuessa. Tässä kohtaa haluan, vuoden 2020–2021 presidenttinä, kiittää vanhaa hallitusta hyvästä yhteistyöstä. Ilman teidän apuanne en olisi tästä rotaryvuodesta selvinnyt. Ja samalla haluan toivottaa onnea tulevalle hallitukselle. Koska olemme tästä haastavasta vuodesta selvinneet ilman suurempia kolhuja, on selvää, että jatkossakin selviämme kaikesta eteen tulevasta. Nyt on sitten taas hyvä aika miettiä, löytyisikö omasta lähipiiristä sopivia jäsenehdokkaita. Ja samoin jokaisen teistä jäsenistä on mahdollista milloin tahansa ilmoittaa halustanne osallistua komiteatyöskentelyyn tai muihin klubin tehtäviin. Voitte milloin tahansa olla yhteydessä kehen tahansa hallituksen jäsenistä. Sopiva paikka löytyy aina.

Toivotamme kaikille jäsenille oikein hyvää kesää. Toivottavasti näemme teidät runsaslukuisina jälleen klubikokouksissamme, kun uusi rotaryvuosi elokuussa taas alkaa. Odotettavissa on mielenkiintoista ohjelmaa, juhlineen koko vuodelle. Rapujuhlakin tehnee paluun.

Juha Auvinen, presidentti 2020–2021
Tarja Oikarinen, presidentti 2021–2022