Keitä olemme

Turun Rotaryklubi on pirteä yhdeksänkymppinen!

Turun Rotaryklubi – Åbo Rotaryklubb on perustettu 1929. Olemme siis olleet toiminnassa jo kunniakkaat 90 vuotta – 100-vuotisjuhlakin lähestyy. Klubimme kummiklubi on Suomen ensimmäinen klubi, Helsingin Rotaryklubi – Helsingfors Rotaryklubb, ja olemmekin sen jälkeen Suomen toiseksi vanhin rotaryklubi. Toimimme itse kummiklubina usealle suomalaiselle sekä yhdelle virolaiselle rotaryklubille. Kuulumme rotarypiiriin 1410 ja olemme piirin toiseksi suurin klubi. Olemme kaksikielinen klubi (suomi–ruotsi), ja jäseniä meillä on noin 85, sekä miehiä että naisia.

Nuorisovaihto ja johtajuuskoulutus

​Rotary-järjestö on laajalti tunnettu luotettavasta ja korkeatasoisesta nuorisovaihtotoiminnasta. Myös oma klubimme on aina panostanut nuorisotyöhön. Lähetämme vuosittain kahdesta kolmeen nuorta vaihto-oppilasta käymään koulua ja tutustumaan vieraaseen kulttuuriin vuoden ajaksi ja vastaavasti otamme vastaan ulkomaisten klubien meille lähettämiä nuoria. Vuosien saatossa olemme kyenneet tarjoamaan usealle nuorelle mahdollisuuden kansainvälistymiseen ja vieraiden kulttuurien ymmärtämiseen. Se on mitä parhainta rauhantyötä. Lisätietoja klubimme nuorisovaihdosta löydät nettisivuiltamme. Olemme myös mukana antamassa johtajuuskoulutusta nuorille RYLA:n (Rotary Youth Leadership Awards) kautta.

Hyväntekeväisyys- ja palveluhankkeet

Rotary-järjestö on tunnettu hyväntekeväisyystyöstään – näkyvimpänä toimintamuotona polion poistamiseen maailmasta tähtäävä PolioPlus-ohjelma. Olemme myös mukana Itämeren puolesta työskentelevässä Itämerihaaste-verkostossa. Paikallisesti olemme tukemassa niin koululaisia ja muita nuoria kuin vanhuksiakin. Lisäksi olemme muiden turkulaisten rotaryklubien mukana hankkimassa taidetta ja siten luomassa viihtyvyyttä Turun uudelle lastensairaalalle. Voit lukea lisää klubimme palveluhankkeista sekä varainhankinnasta nettisivuiltamme.

Klubikokoukset ja -tapahtumat

Rotaryklubimme ydintoimintaa ovat viikoittaiset klubikokoukset, joissa voi tavata eri elämänaloja edustavia ihmisiä, mikä on alusta saakka ollut yksi Rotaryn periaatteista. Kokousten yhteydessä nautimme lounasta ja kuulemme mielenkiintoisia esitelmiä joko omien jäsenten tai vierailevien esiintyjien esittäminä. Lisäksi järjestämme noin kerran kuukaudessa mielenkiintoisen yritys- tai muun vierailun, johon myös jäseniemme puolisot ovat tervetulleita.

Lisätietoa ja valokuvia viikkokokouksistamme sekä klubin muista tapahtumista löydät klubimme Facebook-sivulta sekä Instagramista ja LinkedInistä.