Hyvät rotariystäväni!

Kun takatalven lumet tästä vielä sulavat, niin kevät on vihdoin täällä, ja se tarkoittaa, että on aika vaihtaa autoihin kesärenkaat alle ja kaivaa veneet ja moottoripyörät talviteloiltaan! Kevätkauden alku on jännittävää aikaa, kun pääsemme nauttimaan ulkoilusta ja vauhdin hurmasta, mutta ennen kuin lähdemme liikkeelle, on tärkeää muistaa turvallisuus.

Turvavälineet ajoneuvossa

Autossa on hyvä pitää EA-laukun lisäksi muutakin varustetta kuten heijastinliivi, tasku-/otsalamppu ja lämmintä, vettähylkivää vaatetta

Ajoneuvossa tulee aina säilyttää tiettyjä turvavälineitä. Ensiapulaukku on tärkeä apuväline onnettomuustilanteissa, ja sen tulee sisältää ainakin henkeä pelastavaan ensiapuun sekä verenvuodon tyrehdyttämiseen soveltuvia sidetarpeita, laastareita, haavanpuhdistusaineita ja kertakäyttöhanskoja. Heijastinliivi on myös tärkeä, jotta auttajana näyt muille tienkäyttäjille ja vältyt lisävahingoilta. Myös taskulamppu tai kädet vapaaksi jättävä otsalamppu on pimeällä hyödyllinen. Kemialliset valotikut ovat halpoja ja näppäriä onnettomuuspaikan merkkaamiseen, valaisemiseen ja muiden tienkäyttäjien varoittamiseen. Varoituskolmio autoissa on myös pakollinen varuste, ja se tulee asettaa riittävän kauas autosta, jos joudut pysähtymään tien sivuun. Kylmällä ja märällä säällä on hyvä pitää myös lämmintä ja vettähylkivää vaatetta mukana, jos joudut odottamaan apua pitkiä aikoja tai auttamaan muita ulkona.

Toiminta liikenneonnettomuuden sattuessa

Avun hälyttämisen, lisävahinkojen estämisen ja uhrien auttamisen jälkeen kolareissa on hyvä dokumentoida mitä tapahtui ja keitä oli osallisina

Jos liikenneonnettomuus sattuu, on tärkeää pysyä rauhallisena ja toimia seuraavasti:

1. Pysäytä auto turvallisesti ja kytke hätävilkut päälle. Älä jätä autoa sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa vaaraa muille tielläliikkujille, mutta voit omalla autollasi suojata onnettomuuspaikkaa niin, että on turvallisempaa auttaa uhreja.
  2. Arvioi tilanne. Onko joku loukkaantunut? Onko vaaraa lisävahingoista?
  3. Soita hätänumeroon. Jos joku on loukkaantunut tai on vaara lisävahingoista, soita ensin hätänumeroon ja auta vasta sitten uhreja. Älä sulje puhelinta ennen kuin saat hätäkeskukselta luvan. Noudata häken antamia ohjeita.
  4. Estä lisävahingot ja auta uhreja. Ohjaa ihmiset turvaan ajokaistoilta ja ohjaa muu liikenne onnettomuuspaikan ohi jos mahdollista. Voit pyytää muita paikalla olijoita liikenteenohjaajiksi. Anna ensiapua loukkaantuneille priorisoiden vammojen vakavuuden mukaan. Koita saada muut läsnäolijat auttamaan mahdollisuuksien mukaan.
  5. Ota osallisten yhteystiedot talteen. Jos viranomaiset saapuvat paikalle, he dokumentoivat onnettomuuden sekä sen osalliset, mutta kiireettömissä peltikolareissa voit itsekin vaihtaa yhteystietoja muiden osapuolten kanssa. Ota talteen ainakin kaikkien osallisten kuljettajien nimet, henkilötunnukset ja puhelinnumerot vakuutusyhtiötä sekä mahdollista rikosilmoitusta varten. Ota myös mahdollisten todistajien nimet ja puhelinnumerot ylös.
  6. Käytä puhelimesi kameraa asioiden taltioimiseen. Ota yleiskuvia kolaripaikasta kauempaa, jotta käy ilmi ajoneuvojen kulkusuunnat, kuka on milläkin kaistalla ja missä asennossa. Koita ottaa kuvat niin, että ajoneuvot ovat yksilöitävissä kuvista. Ota tarkempia lähikuvia autojen merkeistä ja malleista, väreistä sekä rekisterikilvistä. Pyydä nähdä kaikkien osallisten kuljettajien ajokortit ja ota valokuvat ajokorteista. Näin sinulla on varmempi tieto henkilötunnuksista ja rekisterikilvistä kuin käsin kirjoitetut muistiinpanot. Varmistu, että kuvat eivät ole stressitilanteesta johtuen ”tärähtäneitä”, ja ettei salamavalo heijastu tärkeiden kohtien päälle.
  7. Varmista, että vahinkoilmoitus tehdään vakuutusyhtiöön. Pääsääntöisesti liikennevahingon syyllisen osapuolen tulisi tehdä vahinkoilmoitus oman ajoneuvonsa liikennevakuutusyhtiöön, mutta joissain tapauksissa syyllinen tuleekin eri ajatuksiin jälkeenpäin eikä tee ilmoitusta. Tällöin on tärkeää, että sinulla itselläsi on osallisten henkilöiden ja ajoneuvojen tarkat tiedot tallessa, jotta voit itse tehdä ilmoituksen vakuutusyhtiölle ja tarvittaessa viranomaisille.

Näistä varoitteluista huolimatta, muistetaan nauttia keväästä ja liikenteestä turvallisesti!

Allekirjoitus
Presidentti