Rotarit ja Suomen ympäristökeskus SYKE – yhteistyö jatkuu innokkaasti!

Tule taas mukaan sinilevähavaintojen tekemiseen kesällä 2024!

Koulutukset 7.5. klo 15–17 (merialueet) ja 14.5. klo 15–17 (järvialueet)

Esite: 2024_Tule mukaan havainnoimaan sinilevää_kesällä_2024.pdf

Hyvä rotari ja puhtaiden vesistöjen ja Itämeren ystävä!

Kesällä 2024 jatkamme taas Suomen rotarypiirien hyvää yhteistä projektia – lähivesien ja Itämeren suojelua – yhteistyökumppanimme Suomen ympäristökeskus Syken kanssa. Rotareiden panos sinilevätilanteen havainnoimisessa on arvostettu ja tervetullut lisä Syken havaintoverkostoon. Se on arvokasta kansalaistoimintaa tutkimuksen ja ympäristön hyväksi (ns. citizen science).

Pyrimme edelleen saamaan lisää havainnointipaikkoja kaikissa Suomen piireissä! Erityisen tärkeää on myös jatkaa aikaisemmilla paikoilla, jotta syntyy pitkiä ja luotettavia havainnointisarjoja. Niistä vasta nähdään kehityksen suunta: mennäänkö parempaan vai lisääntyykö rehevöityminen edelleen.

Sinilevähavainnointia tehdään kesäkuun alusta elokuun loppuun. Näin helposti se toimii: Kerran viikossa (ma, ti tai ke) menet havainnointipaikallesi, arvioit silmämääräisesti sinilevätilanteen ja raportoit sen Havaintolähetillä Järvi-meriwikiin. Koulutuksessa saat opastusta!

TULE MUKAAN

Ilmoittaudu 3.5.2024 mennessä, piirisi yhteyshenkilölle (kts. kirjeen lopussa)
Ilmoittautuneille lähetetään Teams-linkki koulutukseen.

Jos olet uusi, voit alkaa jo miettiä, mikä olisi itselle sopiva havainnointipaikka. Kannattaa myös muodostaa vaikka porukka, joka voisi vuorotella havaintojen tekemisessä.

KOULUTUS

Toukokuussa järjestetään kaksi koulutustilaisuutta verkossa (Teams).

• Tiistaina 7.5.2024 klo 15.00–17.30 (merialueella havaintoja tekevät)
  • Tiistaina 14.5.2024 klo 15.00–17.30 (järvialueella havaintoja tekevät)

Koulutuksen teemat: Perustiedot Itämeren tilasta (7.5.) ja Perustiedot järvien tilasta (14.5.). Miten tunnistat sinilevät. Miten arvioit levän määrän. Miten perustat oman havainnointipaikan. Miten raportoit viikoittaisen sinilevätilanteen Syken järjestelmään.

Ilmoittautuminen koulutuksiin piirisi yhteyshenkilölle viimeistään perjantaina 3.5.2024.
Kerro myös, kumpaan koulutukseen osallistut!

Tässä kunkin rotarypiirin sinilevähavainnoinnin yhteyshenkilöt:

• D1385 Matti Vähäpassi, mvahapassi@gmail.com
  • D1390 Satu Tuomikoski, satu.tuomikoski.rotary@gmail.com
  • D1410 Rainer Huopalahti, raihuo@utu.fi
  • D1420 Hannele Kauranne, hannele.kauranne@gmail.com
  • D1430 Kauko Salo, kaukojsalo2@gmail.com

Piirien yhteyshenkilö kokoaa kevään aikana havainnoitsijat Excel-lomakkeeseen ja lähettää sen viimeistään 20.5.2024 keskitetysti hannele.kauranne@gmail.com, jotta Sykessä ennätetään perustaa jokaisen havainnointipaikka valmiiksi ennen kuin havainnointikausi alkaa.

Jos tiedät muita henkilöitä, jotka myös haluaisivat antaa oman panoksensa luonnon hyväksi ja alkaa sinilevän seuraajiksi, pyydä ottamaan yhteyttä piirisi yhteyshenkilöön tai allekirjoittaneeseen.

HUOM! Sinileväseuraajan ei tarvitse olla rotari! Pyydä mukaan ystäviä, tuttavia, sukulaisia. Mitä laajemmalta alueelta Suomea saadaan havaintoja, sitä paremmin tiedetään Suomen vesistöjen tila.

Kevätterveisin ja tavataan verkkokoulutuksessa!

Hannele Kauranne
Finlandia Hall RK, Itämeri- ja ympäristövastaava, Syke ja rotarit -yhteistyöryhmä, piirin 1420 sinilevävastaava
hannele.kauranne@gmail.com, puh +358 400 618 439

Voit myös tutustua sinileväasiaan etukäteen:

Saa jakaa eteenpäin omaan piiriin, toiseen piiriin, kaikkiin klubeihin jne.!