Hyvät rotariystävät!

112-päivä

Turvallista 112-päivää kaikille! Osaavathan kaikki hälyttää apua hätätilanteissa ja antaa tarvittaessa ensiapua!

Tänään 11. helmikuuta vietetään 112-päivää, jolloin on hyvä tarkastella hätätilanteisiin varautumista! Haluankin korostaa Hätäkeskuslaitoksen merkitystä yhteiskuntamme turvallisuuden ylläpitämisessä. Hätäkeskuslaitos on organisaatio, joka vastaa nopeasti ja tehokkaasti kansalaisten hätätilanteisiin. Olipa kyseessä onnettomuus, tulipalo, sairauskohtaus tai muu hätä, Hätäkeskuslaitoksen ammattilaiset ovat aina valmiina auttamaan.

Harmillisesti tulevan tiistain viikkokokoukseemme sovittu esitelmä Turun Hätäkeskuksesta jouduttiin peruuttamaan päällekkäisen moniviranomaistapahtuman takia, mutta toivottavasti saamme kuulla esityksen tuonnempana.

Yksi tapa, jolla voimme kukin omalta osaltamme parantaa omaa ja kanssaihmistemme turvallisuutta ja auttaa hätätilanteissa, on asentaa puhelimeemme 112-sovellus ja ottaa sen GPS-paikannus käyttöön. Näin hätäpuhelun soittaminen ja oman sijainnin ilmoittaminen hätätilanteessa onnistuu nopeasti ja tarkasti. Jos ette vielä ole asentaneet tätä sovellusta, suosittelen lämpimästi tekemään sen ja varmistamaan, että GPS-sijaintitiedon käyttö on sallittu.

Ohjeet 112-sovelluksen asentamiseen ja GPS-paikannuksen päälle laittamiseen:

1. Avaa puhelimesi sovelluskauppa (esim. App Store tai Google Play Store).
  2. Etsi ”112 Suomi” -sovellus ja asenna se.
  3. Kun sovellus on asennettu, avaa se.
  4. Sovellus pyytää lupaa GPS-paikannukseen. Salli tämä, jotta voit hyödyntää sijaintitietoa hätätilanteissa.
  5. Seuraa sovelluksen ohjeita ja täytä tarvittavat tiedot.

Lisäksi haluan muistuttaa jokaista meistä ensiaputaitojen merkityksestä. Opettelemalla ja ylläpitämällä ensiavun perustaitoja voimme auttaa muita ja ehkäistä tilanteiden pahenemista, kun ammattiapua ei ole välittömästi saatavilla. Ei myöskään ole lainkaan hölmöä kantaa henkeäpelastavaa ensiapuvälineistöä, esim. verenvuodon tyrehdyttämiseen soveltuvaa kiristyssidettä, painesidettä ja hemostaattista sidettä, mukana arjessa, vaikkapa taskussa tai laukussa. Koskaan et tiedä milloin onnettomuus iskee. Olkaamme siis valmiita toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti hätätilanteissa.

Näillä sanoilla toivotan kaikille turvallista 112-päivää ja rohkeutta edistää arjen turvallisuutta omilla teoillanne!

Allekirjoitus
Presidentti