OB-vaihtareiden haastattelu- ja valintatilaisuus

Valintatilaisuuden vaikein osio – OB-vaihto-oppilaaksi hakevien laittaminen klubeittain puoltojärjestykseen.

Nuorisovaihtotiimimme syyskausi on lähtenyt räjähtävästi käyntiin, ja maanantaina 21.10. pidettiin Turun alueen kaikkien klubien yhteinen vaihto-oppilaaksi hakevien haastattelu- ja valintatilaisuus, jossa Turun Rotaryklubista oli paikalla oli kolme nuorisovaihtotiimimme jäsentä. Todella hyviä ja innostuneita hakijoita oli monesta eri klubista useita, ja haastattelut kestivätkin muutaman tunnin.

Jokaisesta vaihto-oppilaaksi hakeutuvasta halutaan kartoittaa nuoren soveltuvuutta nuorisovaihtoon, klubimme ja Suomen edustajaksi maailmalle, ja toki hakijoiden kykyä sopeutua haastaviinkin olosuhteisiin vieraassa maassa täytyy ennalta selvittää. Vaihto-oppilaathan voivat esittää toiveita kohdemaasta, mutta joskus voi käydä niin, ettei omiin toivekohteisiin ole vapaita paikkoja, vaan pitääkin lähteä vaikkapa aivan vieraalle kielialueelle. Tällöin seulontaprosessin tärkeys korostuu, ja haastatteluilla saadaan nuoria valmistettua esim. vieraampiin kulttuureihin tai totuttua heikommin toimivaan infrastruktuuriin.

Pitkien ja syväluotaavien haastattelujen päätteeksi alkoikin koko illan vaikein osio, eli eri klubien nuorisovaihdossa toimivien kesken käydyt keskustelut hakijoista sekä hakijoiden laittaminen puoltojärjestykseen klubeittain. Vaikka kuinka haluaisimme, niin aivan kaikkia hakijoita ei joka vuosi voida sponsoroida maailmalle, vaan valikointia on pakko suorittaa, mikä ei ole kellekään mieluisa tehtävä. Tavoitteena on kuitenkin, käytössä olevien resurssien puitteissa, valita klubeille parhaiten soveltuvat nuoret vaihto-oppilaiksi!