Åbo Rotaryklubb anordnade ett Rotary & Friends-evenemang i samband med Tall Ships Races seglingstävlings besök i Åbo, där 100 gäster gick ombord på utsålda Finferries m/s Kökar för att se TSR:s kulmen av Segelparaden på Airisto. Syftet var att erbjuda både rotarianer och andra en sommarupplevelse i sällskap med gamla och nya bekantskaper och – enligt Rotaryorganisationens principer – att samla in pengar till välgörenhet.

Åbo Handelskammare vd Kaisa Leiwo med sin make Kai

”Tall Ships Races har en riktigt stor ekonomisk betydelse för den ekonomiska regionen Åbo. Det kommer många gäster till området som spenderar pengar, övernattar och går på restauranger, säger Åbo handelskammares vd Kaisa Leiwo, som också var med på kryssningen. ”Åbo, som en stark koncentration av sjöfarts- och varvsindustrin, är en naturlig värd för TSR-evenemanget. Dessutom är Aura flodstrand säkerligen den mest lämpade miljön i Finland för ett sådant evenemang. Därför är ett permanent avtal om att anordna Tall Ships Races-evenemanget vart fjärde år i Åbo en absolut god nyhet, fortsätter Leiwo.

.

PDG Aaro Söderlund

Rotarys distriktsguvernör för säsongen 2023–2024, Aaro Söderlund, var också glad över det Rotary-inspirerade evenemanget. ”Förutom kryssningen som anordnas av Åbo Rotaryklubb, till exempel i Mariehamn, ses lokala rotarianer som en del av Tall Ships Races-evenemanget. Sådana evenemang är utmärkta möjligheter att göra välgörenhetsarbete, stärka medlemsupplevelsen och skaffa medlemmar. Jag tror att de lokala rotaryklubbarna har ännu mer potential att utnyttjas”.

Det fanns inga tecken på det kraftiga regnet föregående dag, och vid klart väder kunde man från fartygets däck beundra inte bara segelfartygen som deltog i Tall Ships Races, utan också ett stort antal små båtar som hade kommit för att titta på paraden av segel. Projektledaren för evenemanget, Dan Wilén, berättade för kryssningsgästerna intressanta fakta om de största segelfartygen längs vägen, och Janne Suomela, den ledande experten på ELY-center, skapade en överblick över Östersjöns tillstånd.

Minna och Ola Ulmala

Petri Merisaari

”En sådan dag på havet i en trevlig grupp är en stor sak. Det är ännu trevligare när man vet att man samtidigt kan göra gott för andra”, sade Minna och Ola Ulmala om sitt humör medan de njöt av fisksoppan som erbjuds. Petri Merisaari, som också var kryssningsgäst, var inne på samma linje: ”Segelfartyg är intressanta, och när jag inte har en egen båt anmälde jag mig så fort jag hörde talas om en sådan möjlighet.”

Evenemanget Rotary & Friends som anordnades i samband med seglingstävlingen blev en stor succé och visade återigen Åbo Rotaryklubbs engagemang för att göra gott och gemenskap. Evenemanget var en lyckad kombination av välgörenhet, medlemsaktivitet och att göra Rotarys aktiviteter kända.

Projectledaren Dan Wilén och Anu Salmi, som arbetat aktivt i projektgruppen, redo att ta emot kryssningjästerna

”Med Rotary & Friends -evenemanget ville vi starta det nya Rotaryåret och skapa Rotarys gemensamma magi genom att bjuda in rotarianer och deras vänner från när och fjärran”, säger Åbo Rotaryklubbs president Ainokaisa Saarinen. ”Vi var oerhört framgångsrika, eftersom representanter från inte mindre än 20 rotaryklubbar gick till evenemanget, många med familjemedlemmar eller vänner – och förhoppningsvis framtida rotarianer”, fortsätter Saarinen. ”Vi vill att Rotary ska vara tillgängligt för alla.” Ett dussin klubbmedlemmar deltog i genomförandet av evenemanget, som gjorde ett bra jobb och samtidigt samlade lektioner för framtida Rotary & Friends-implementeringar. Evenemanget stöddes av Finferries och Unica restauranger.

Text: Hannele Larkovuo, Juha Hämäläinen
Foto: Pirkka Lankinen