BASRAN (Baltic Sea Regional Action Network) järjesti kolmatta kertaa nuorten RYLA-johtajuuskoulutuksen (Rotary Youth Leadership Awards) Itämeri teemalla Tvärminnen eläintieteellisellä asemalla 4.-9.8.2024. Olen Laura Lammi, biologian maisteriopiskelija, ja osallistuin Baltic Sea RYLA-koulutukseen Turun Rotaryklubin stipendiaattina. Kerron seuraavaksi kokemuksistani RYLA-viikon aikana.

Inga-Lunda kirkkovene lipuu vakaasti eteenpäin reitillään saaren ympäri aamuauringon lämmittäessä soutajien selkiä. Seitsemän paria airoja viistää tyyntä merivettä puupenkkien edestakaisen liikkeen saattelemana. Yhtenevän tahdin hapuilusta aiheutuvaa kolinaa kantavampana raikaa nauru, ja auringon kanssa kilpaa loistavat hymyt soutajien kasvoilla.

Kun 27 nuorta aikuista kahdeksasta Itämerta ympäröivästä maasta monenlaisilla koulutustaustoilla kokoontuu yhdessä viikoksi Tvärminneen, tapahtuu kaikenlaista. Keskustelu alkaa osallistujien taustojen esittelyllä ja jatkuu omien ja yhteisten tavoitteiden pohtimisella. Puheenaiheet kaartelevat ajankohtaisista ongelmista mahdollisiin ratkaisuihin ja päätyvät viikon loppupuolella viime päivien kokemuksien jakamiseen. Baltic Sea RYLA yhdisti meidät, ja viikon jälkeen yhtälöön ynnätään myös osallistumisemme mahdollistaneet Rotaryklubit, sukulaiset, ystävät ja muu verkostomme, joille jaamme RYLA:ssa kokemaamme.

Tiedon haalimisesta käytännön keräämiseen

Itämeren tilaa uhkaavat monet ilmiöt, kuten rehevöityminen, ilmastonmuutos ja aluekohtainen ihmistoiminta. Näiden ja muiden tekijöiden seurauksena meriveden lämpötila nousee, suolapitoisuus laskee ja eliöiden ravinnonkäyttösuhteet muuttuvat. Lajien elinympäristö ja jopa olemassaolo ovat tällöin uhattuina. Perehdyimme RYLA:ssa Itämeren kohtaamiin rasitteisiin, paikallisiin ja alueellisiin toimenpiteisiin, sekä kansainvälisiin työkaluihin, joilla ratkaisuja pyritään etsimään ja haasteiden vaikutuksia vähentämään. Kuuntelimme innostavia puheenvuoroja esimerkiksi Tvärminnen merentutkijoiden tutkimusprojekteista, HELCOM:n toiminnasta, ympäristöystävällisestä energiantuotannosta ja tekoälyn kestävästä hyödyntämisestä. Myöhemmin pääsimme soveltamaan oppimaamme käytäntöön tutkimusalus Augustan kyydissä sedimenttinäytteiden keräämisen ja muun konkreettisen merentutkimuksen parissa. Ajankohtaista tietoa oppimalla kykenemme oivaltamaan syy-seuraussuhteita pulmien taustalla. Tieto ja ymmärrys mahdollistavat meille tehokkaimmat tavat toimia ja vaikuttaa.

Kasvaminen johtajana ja osana ryhmää

Johtajuus oli yksi viikkomme pääteemoista. Opimme johtajuudesta monien kiinnostavien luentojen ja käytännön harjoitusten kautta, mikä oli erittäin ajatuksia herättävää. Omalla opintotaustallani johtajuusaiheista sisältöä käsitellessämme olin uuden edessä. Oli mahtavaa pohtia yhdessä, miten katselemme johtajuutta ja maailmaa eri väristen linssien läpi, kirjaimellisesti. Pääsimme asettamaan silmillemme värikkäät lasit ja vaihtelemaan näkökulmia (laseja) vierustovereiden kesken. Tämä havainnollisti meille, ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa nähdä tilannetta tai toimia johtajana. Parhaat johtajat kykenevät tasapainottamaan ominaisuutensa, mukautumaan sopivissa määrin johdettavan ryhmänsä tarpeisiin ja ohjaamaan kannustavasti kohti haluttua suuntaa.

Isojen haasteiden edessä vaaditaan laajaa ammattilaisten verkostoa. Syventyessäni biologian maisterivaiheen opintoihin koostuu lähipiiri enimmäkseen saman tieteenalan osaajista. Oli virkistävää päästä viikoksi täysin uudenlaiseen ympäristöön vaihtamaan ajatuksia ja näkemyksiä. Pääsimme viettämään torstain aamupäivämme kirkkovenesoudun parissa. Osa meistä ei ollut soutanut aiemmin, osa taas oli soutanut enemmänkin. Jakauduimme kahteen veneeseen, 14 soutajaa kumpaiseenkin. Kaikilla oli sama tavoite: seurata tahtiairoa edessä ja soutaa yhdessä saaren ympäri. Aluksi airot kolisivat toisiaan vasten eikä vauhti huimannut päätä. Vähitellen löysimme yhteisen rytmin, jolloin nopeuskin alkoi kasvaa. Monia pulmatilanteita lähestyttäessä meillä kaikilla on eri valmiudet ja osaamistausta lähteä ratkomaan tilannetta. Kun opimme hyödyntämään parhaita puoliamme osana ryhmää, saadaan usein aikaan paras lopputulos. Oli sitten kyseessä kirkkovenesoutu tai Itämeren tilan parantaminen, yhdessä olemme enemmän.

Kirkkovenesoutu

Yhteistyöllä kohti päämäärää tahtiairoa seuraten

Sinnikkyys, yhteistyökyky ja asiantuntemus – näitä ominaisuuksia tarvitsemme myös suuremman mittakaavan ongelmia ratkoessamme. Baltic Sea RYLA -viikkomme tarjosi paljon uusia valmiuksia ja käytännön oppeja, joita varmasti pääsen hyödyntämään jatkossa opintojen ja työelämän ulkopuolellakin. Jaettu visio, motivoitunut ryhmä ja aktiviinen halu toimia voivat siivittää tiimityön kulkemaan lähes 7:ää solmua kohti yhteistä päämäärää.

Kiitokset Baltic Sea RYLA 2024 -viikkoa kanssani viettäneille osallistujille ja ohjaajille, viikon järjestäjille ja oman osallistumiseni mahdollistaneelle Turun Rotaryklubille. Teitte koulutuksesta ikimuistoisen ja monipuolisen kokonaisuuden, josta varmasti riittää pitkään iloa myös näin jälkeenpäin.

Ryhmäkuva

Baltic Sea RYLA 2024 osallistujat ja ohjaajat, yhdessä olemme enemmän.

Laura Lammi