Baltic Sea RYLAn järjestää vuosittain Rotareiden Itämeren alueen toimintaverkosto BASRAN (Baltic Sea Regional Action Network). Tämä RYLA-koulutus järjestetään klubien järjestämien johtamiskoulutusten lisäksi. Baltic Sea RYLAn tavoitteena on tarjota osallistujille intensiivistä johtajuuskoulutusta sekä erityisesti, lisätä tietoisuutta Itämeren haasteista ja vastuullisen johtajuuden merkityksestä ympäristöasioissa sekä kouluttaa uusia Itämeren suurlähettiläitä.

Baltic Sea RYLA järjestetään tulevana kesänä Suomessa, Itämeren rannalla Tvärminnessä 4.–9. elokuuta. Edelliset koulutukset järjestettiin Ruotsissa (2023) ja Saksassa (2022). Tapahtuma kokoaa yhteen 18–30 -vuotiaita nuoria jokaisesta Itämeren maasta. Osallistujia on yhteensä noin 30.

Koulutus antaa osallistujille paitsi tärkeää tietoa Itämeren tilasta ja ilmastonmuutoksesta, myös mahdollisuuden kehittää johtajuustaitojaan, laajentaa verkostojaan ja kokea unohtumattomia hetkiä Suomen rannikkoalueella. Koulutus tarjoaa nuorille johtajille paitsi tietoa ja taitoja, myös elinikäisiä ystävyyssuhteita ja muistoja, jotka inspiroivat toimimaan Itämeren ja ilmaston hyväksi. Ohjelmaan sisältyy luentoja, ryhmätöitä, retkiä ja hauskanpitoa, kuten purjehdusta.

Turun Rotaryklubista vuoden 2024 koulutukseen osallistuu Laura Lammi. Laura on luonnontieteiden kandidaatti ja suorittaa parhaillaan maisterivaiheen opintoja Turun yliopistossa ekologialinjalla. Laura on työskennellyt mm. Saaristomeren tutkimuslaitoksella, Turun yliopiston biologian laitoksella ja Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa. Laura kertoo, että haluaisi tulevaisuudessa työskennellä tutkijana kansainvälisessä työympäristössä. Lauraa kiinnostaa erityisesti meriympäristöjen ekologia, tieteen popularisoiminen ja tiedekasvatus sekä kansainvälinen yhteistyö.

Teksti: Heli Hookana

Lauran puheenvuoro klubimme viikkokokouksessa tiistaina 13.8.2024, paikkana Aboa Vetus Ars Nova. Tervetuloa!