Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
24.10.2024
Koko päivä

Rotareilla on pitkä historia polion vastaisessa taistelussa. Lokakuun 24. päivänä vietettävä Maailman poliopäivä on yksi tärkeimmistä vuosittaisista tapahtumista, jolloin kiinnitämme huomiota tähän globaalisti merkittävään työhön. Mutta miksi juuri nyt on tärkeää lahjoittaa, ja miksi lahjoitusten jatkuvuus on kriittistä?

Polio on sairaus, joka voi aiheuttaa elinikäisiä seurauksia, kuten halvaantumista ja jopa kuoleman. Vaikka suurin osa maailmasta on poliovapaa, virus on edelleen aktiivinen tietyillä alueilla, kuten Afganistanissa ja Pakistanissa. Nämä alueet ovat erityisen haavoittuvia muun muassa epävakaan poliittisen tilanteen vuoksi, joka vaikeuttaa terveysohjelmien toteuttamista.

Yksi suurimmista haasteista on polioviruksen varhainen havaitseminen. Polio ei aina aiheuta välittömiä oireita, ja 90 % tartunnan saaneista ei osoita oireita lainkaan, mikä tekee taudin leviämisen seuraamisesta vaikeaa ja kallista. Maailmanlaajuiset seurantaohjelmat, joissa muun muassa jätevedestä otetaan näytteitä viruksen havaitsemiseksi, ovat välttämättömiä, mutta myös kalliita ylläpitää. Rotary ja sen kumppanit, kuten Maailman terveysjärjestö (WHO), UNICEF ja Yhdysvaltain tautikeskus (CDC), ovat merkittäviä toimijoita tämän seurannan tukemisessa.

Polion vastainen työ ei rajoitu pelkästään rokottamiseen. Rotary on ollut mukana rakentamassa maailmanlaajuista terveysinfrastruktuuria, joka on ollut ratkaiseva myös muiden globaalien terveyshaasteiden, kuten COVID-pandemian, torjunnassa. Esimerkiksi Pakistanissa polion torjuntaan osallistuneet terveydenhuollon ammattilaiset auttoivat COVID tartuntojen jäljityksessä, mikä osoittaa, kuinka tämä työ hyödyttää maailmaa laajemminkin.

Rotary on ollut mukana polion vastaisessa taistelussa pitkään, ja nyt on tärkeää, että olemme mukana myös loppuun asti. Jokainen lahjoitus, oli se sitten pieni tai suuri, auttaa pitämään kriittisen infrastruktuurin toiminnassa. Yhdessä voimme varmistaa, että polio jää historiaan.

Merkittävää on myös Bill ja Melinda Gatesin säätiön osallistuminen. Gates-säätiö on sitoutunut kolminkertaistamaan kaikki lahjoitukset Rotaryn PolioPlus-ohjelmaan, mikä tarkoittaa, että jokainen lahjoitettu dollari saa valtavan lisäarvon.

Kun lahjoitat vuosittain vähintään 100  dollaria PolioPlus-rahastoon, voit liittyä PolioPlus Societyyn, joka on yhteisö ihmisille, jotka sitoutuvat tukemaan polion vastaista työtä säännöllisesti. Tämä on erinomainen tapa osoittaa pitkäjänteistä tukea ja olla mukana varmistamassa, että polio todella hävitetään maailmasta lopullisesti. PolioPlus Societyyn liittyminen ei ole vain arvokas ele, vaan myös konkreettinen tapa osallistua ja tehdä merkityksellistä työtä globaalin terveyden hyväksi.

Osallistu Maailman poliopäivän viettoon, anna lahjoituksesi ja ole mukana tekemässä historiaa.

Vastaamme mielellämme kysymyksiisi lahjoittamisesta tai PolioPlus Societyyn liittymisestä, Kun teet lahjoituksen, varmistathan, että olet kirjautuneena My Rotary -tilillesi.

Ainokaisa Saarinen, presidentti, Lassi Karppinen & Niko Vuorinen, Rotarysäätiökomitea, Tuomas Lehtinen, rahastonhoitaja, Turun Rotaryklubi – Åbo Rotaryklubb ry