Kuva: Anu Salmi

Kuvassa uusi teatteriseurue? Lähestulkoon, sillä klubin jäsenet pääsivät tänään tutustumaan Åbo Svenska Teateriin ihan teatterilavaa myöten. Kuten tapahtumissamme lähes aina, klubilaisilla oli mahdollisuus tuoda yritysvierailulle mukaan seuralainen, joka voi olla perheenjäsen, puoliso tai vaikka työkaveri tai naapuri.

Tutustumiskierroksen oppaana toimi Fredrika Lindgren, jonka johdolla selvisi mm. että katsomon kullanväriset osat ovat aitoa lehtikultaa, ja että talossa on suomalaiseen tapaan myös sauna. Ohjelmakomitean jäsenet Anu Salmi ja Markus Blomquist kertovat, että kierros herätti paljon kysymyksiä ja keskustelua. ”Kävimme puvustamossa ja näyttämöllä, ja pelkästään käytävillä pujottelu oli elämys sinänsä”, sanoo Salmi.

Åbo Svenska Teater eli Turun ruotsalainen teatteri vihittiin käyttöön vuonna 1839, ja se on maamme vanhin yhä käytössä oleva teatteritalo. Lähes samalla paikalla harjoitettiin teatteritoimintaa jo aiemmin, mutta uuden talon rakentaminen tuli ajankohtaiseksi Turun palon 1827 tuhottua aikaisemman rakennuksen. Väilivaiheiden kautta suunniteltiin nykyinen talo, kaupunginarkkitehti P.J. Gylichin ja julkisivun osalta C.L. Engelin toimesta.

Kulttuuri on kautta aikojen luonut toivoa maailmaan, ja niin se tekee tänäkin päivänä. ÅST:n ajankohtaiseen tarjontaan pääset tutustumaan osoitteessa abosvenskateater.fi.

Kiitos oppaalle ja kaikille mukana olleille mukavasta ja kiinnostavasta illasta!