Turun Rotaryklubi järjesti Tall Ships Races -purjelaivakilpailun Turun vierailun yhteydessä Rotary & Friends -tapahtuman, jossa 100 vierasta nousi loppuunmyydyn Finferriesin m/s Kökarin kyytiin seuraamaan TSR:n huipennusta Purjeiden Paraatia Airistolla. Tarkoituksena oli tarjota niin rotareille kuin muillekin kesäinen hyvän mielen kokemus vanhojen ja uusien tuttavuuksien seurassa sekä – Rotaryjärjestön periaatteiden mukaan – kerätä varoja hyväntekeväisyyteen.

Turun Kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo Kai-puolisonsa kanssa.

”Tall Ships Racesilla on todella iso taloudellinen merkitys Turun talousalueelle. Alueelle tulee erittäin paljon vieraita, jotka kuluttavat rahaa, yöpyvät ja käyvät ravintoloissa”, totesi risteilyllä itsekin mukana ollut Turun Kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo. ”Turku vahvana meri- ja laivanrakennusteollisuuden keskittymänä on luonnollinen isäntä TSR-tapahtumalle. Lisäksi Aurajokiranta on varmasti Suomen sopivin miljöö tällaiselle tapahtumalle. Niinpä pysyvä sopimus Tall Ships Races -tapahtuman järjestämisestä joka neljäs vuosi Turussa on kerta kaikkiaan hieno uutinen”, jatkaa Leiwo.

PDG Aaro Söderlund

Rotaryn kauden 2023–2024 piirikuvernööri Aaro Söderlund iloitsi myös rotaryhenkisestä tapahtumasta. ”Turun Rotaryklubin järjestämän risteilyn lisäksi esimerkiksi Maarianhaminassa paikalliset rotarit näkyvät osana Tall Ships Races -tapahtumaa. Tällaiset tapahtumat ovat erinomaisia tilaisuuksia niin hyväntekeväisyyden tekemiseen, jäsenkokemuksen vahvistamiseen kuin jäsenhankintaankin. Uskon että paikallisissa rotaryklubeissa olisi vieläkin enemmän potentiaalia hyödynnettäväksi”.

Edellispäivän rankkasateista ei ollut tietoakaan, ja kirkkaassa säässä laivan kannelta saattoikin ihailla paitsi Tall Ships Races -kilpailuun osallistuvia purjelaivoja, myös valtavaa määrää pienveneitä, jotka olivat tulleet seuramaan purjeiden paraatia. Tapahtuman projektipäällikkö Dan Wilén kertoi matkan varrella risteilyvieraille kiinnostavia faktoja suurimmista purjelaivoista, ja ELY-keskuksen johtava asiantuntija Janne Suomela puolestaan loi katsauksen Itämeren tilaan.

Minna ja Ola Ulmala

Petri Merisaari

”Tällainen meripäivä mukavassa porukassa on hieno juttu. On vielä mukavampaa, kun tietää että samalla voi tehdä hyvää muille”, kertoivat tunnelmistaan Minna ja Ola Ulmala tarjolla ollutta kalakeittoa nauttiessaan. Samoilla linjoilla oli niin ikään risteilyvieraana ollut Petri Merisaari: ”Purjelaivat kiinnostavat, ja kun ei ole omaa venettäkään, niin ilmoittauduin mukaan heti, kun kuulin tällaisesta mahdollisuudesta”.

Purjelaivakilpailun yhteydessä järjestetty Rotary & Friends -tapahtuma oli hieno menestys ja osoitti jälleen kerran Turun Rotaryklubin sitoutumisen hyvän tekemiseen ja yhteisöllisyyteen. Tapahtuma oli onnistunut yhdistelmä hyväntekeväisyyttä, jäsenistön aktiivisuutta ja rotarytoiminnan tunnetuksi tekemistä.

Tapahtuman projektipäällikkö Dan Wilén sekä projektiryhmässä aktiivisesti toiminut Anu Salmi valmiina vastaanottamaan risteilyvieraat.

”Halusimme Rotary & Friends -tapahtumalla startata uuden rotaryvuoden ja luoda yhteisöllistä Rotaryn taikaa kutsumalla mukaan rotarit ystävineen läheltä ja kaukaa”, kertoo Turun Rotaryklubin presidentti Ainokaisa Saarinen. ”Onnistuimme erinomaisesti, kun mukaan tapahtumaan lähti edustajia peräti 20 rotaryklubista, monella mukanaan perheenjäseniä tai ystäviä – ja toivottavasti tulevia rotareita”, Saarinen jatkaa. ”Haluamme Rotaryn olevan kaikille helposti lähestyttävä”. Mukana tapahtuman toteutuksessa oli kymmenkunta klubilaista, jotka tekivät hienoa työtä ja samalla keräsivät oppia tuleviin Rotary & Friends -toteutuksiin. Tapahtumaa tukivat Finferries ja Unica ravintolat.

Teksti: Hannele Larkovuo, Juha Hämäläinen
Kuvat: Pirkka Lankinen