VesireppuLähivesistön tutkiminen helposti ja monipuolisesti

Vesirepun avulla koululaiset voivat tutkia omia paikallisvesistöjään. Vesirepun tarkoituksena on kiinnostaa lapsia ympäristön tilasta ja oman lähivesistön tilasta. Vesireppu sisältää välineet ja ohjeet, joiden avulla lähivesistön tutkiminen on helppoa ja hauskaa. Mitä näkösyvyys kertoo vesistön tilasta? Löytyykö vedestä sinilevää ja olisiko siellä turvallista uida? Entä miltä näyttää veden happitilanne?

Lisää infoa ja vesireppujen tilaukset: https://www.vesireppu.com

Vesirepun avulla voidaan tutkia seuraavia asioita:

• lämpötilaa (vesilämpömittari)
  • näkösyvyyttä (Secchi-levy)
  • sinilevätilannetta
  • sameutta (World Water Monitoring Challenge -purkki, tarra ja sameusasteikko)
  • happipitoisuutta (testiputki,DO-tabletti, väriasteikko)
  • fosfori- ja typpipitoisuutta vedessä

Vesirepun käyttö opetuksessa

Vesireppua on tarkoitus käyttää lähiympäristön tutkimiseen osana Ihan Pihalla -tyyppisessä koulun/ryhmän luontokasvatushankkeessa tuotettavia oppimiskokonaisuuksia. Kouluissa voi oppilaiden kanssa koota ”Oman lähiveden tarinan”, joka alkaa oppilaiden ennakkokäsitysten kartoittamisella esimerkiksi ajatuskartan avulla. Seuraavaksi tutustutaan yhdessä tutkimusvälineisiin ja matkataan näytteenottoon lähivesistön rantaan Vesirepun ohjeita ja välineitä hyödyntäen. Maastossa otetaan kuvia ja luokassa havainnot voidaan kirjata yhdessä ylös vaikkapa Järvi-meriwiki-palveluun. Vaikka Vesireppu on kehitetty ensisijaisesti kouluille, se soveltuu mainiosti myös kaikille veden tilan seurannasta kiinnostuneille kansalaisille. Vesireppua voi käyttää vaikkapa oman mökkirannan veden tutkimiseen!

Mistä oma Vesireppu?

Vesirepun on kehittänyt Suomen ympäristökeskus SYKE ja sen arvo on noin 140 €. Jos Vesirepun käyttö kiinnostaa, sen voi keväästä 2021 alkaen tilata Suomen Rotareilta. Laukun ohjeet ja videot ovat saatavissa myös suomen- ja ruotsinkielisinä, netistä ladattuna. Water Kit täydennyspaketin hinta on noin 40 €.

Tilausosiossa voit tilata:

1. Koko Vesirepun sisältöineen ml. kenttäohjeet, kemikaalit, putket, tabletit, lämpömittari ja näkyvyyslevy.
  2. Kemikaalien täydennyspaketti. Tämä sisältää samat kemikaalit kuin koko reppukin, mutta ei muita käyttötarvikkeita. Voidaan käyttää samoilla ohjeilla.

Miten paikallinen Rotaryklubi voi auttaa ?

Klubi voi yhdessä joko lahjoittaa tai hankkia sponsorin repuille ja tuoda Vesirepun esim. paikallisen ala-asteen tai jopa partiolaisten käyttöön. Reppuja on saatavana keväästä 2021 alkaen Rotarien tätä varten tehdystä nettitilausjärjestelmästä. Myös Water-Kit täydennyspaketteja on saatavilla.